V tíživé finanční situaci se může ocitnout každý z nás. V takové chvíli přemýšlíme, jak se z této nezáviděníhodné situace v co možná nejkratším časovém horizontu postavit zpět na nohy. Není to vždy jednoduché, ale aby to bylo přeci jenom o poznání snazší, měly by tu být právě banky. Ty však podají pomocnou ruku jen v případě, že se jedná o spolehlivého žadatele s pravidelným měsíčním příjmem a s dobrou platební morálkou. V opačném případě takový žadatel odchází z banky s nepořízenou.
I když je v současné době na trhu přebytek likvidity a banky doslova bojují o každého nového klienta, stejně přibývá i počet zamítnutých žádostí. I kdyby banky chtěly půjčit každému žadateli, složitá legislativa jim to neumožňuje. Česká národní banka totiž s určitou pravidelností upravuje podmínky spotřebitelských úvěrů a ty musí každý žadatel splnit. Další podmínky si pak korigují a upravují jednotlivé banky. Za zamítnutými úvěry je tedy zapotřebí hledat spíše složitou legislativu než neochotu bank.
První podmínka ze strany bank je pravidelný měsíční příjem ze zaměstnání, který žadatel dokládá za pomoci pracovní smlouvy na dobu neurčitou. V případě, kdy je zaměstnán jen na určitou dobu, ještě není žádost předem zamítnutá. Je však zapotřebí úvěr splatit ještě před koncem pracovní smlouvy. V případě, kdy je žadatel ve zkušební nebo výpovědní lhůtě, na úvěr nedosáhne.
Každý bankovní subjekt také prověřuje záznamy v nejrůznějších registrech dlužníků. Pokud se tedy žadatel někdy v minulosti ocitl v situaci, kdy nebyl schopen dostát svým závazkům, s největší pravděpodobností se to projeví právě v některém z registrů. V takovém případě s největší pravděpodobností bude žádost bankou zamítnuta. Nebankovní společnosti však nabízí třeba hypotéky bez registru, které jsou vítaným úvěrem právě pro takové žadatele, kterým banky odmítly úvěr poskytnout.